Karen Vogels, adjunct-directeur bij Octant
“Ik ben aangesloten bij het expertiseteam vanuit de kleinere Haagse schoolbesturen. Mijn onderwijscarrière is begonnen in de binnenstad van Den Haag, daar is mijn passie ontstaan voor goed en toegankelijk onderwijs voor álle leerlingen. Mijn deelname aan het expertiseteam biedt de kans om mee te denken over de mogelijkheden om het Haagse onderwijs nog meer toekomstbestendig te maken. Ik geloof dat overkoepelende samenwerking tussen scholen, besturen en de bredere omgeving van het kind sterker ingezet kan worden. Door onze kennis, expertise en ‘best practises’ te delen, kunnen we elkaar inspireren en duurzame verandering realiseren.
We zijn nu bezig met de ontwikkeling van een praktische ‘routekaart’ voor scholen die systeemspanning ervaren en hun onderwijs anders willen organiseren. Het is geen blauwdruk met een vast eindpunt, maar een richtinggevend stappenplan dat scholen helpt om bewuste keuzes te maken in het proces van verandering. “
Sonja van Gog, directeur onderwijs bij Laurentius
“Namens de Laurentiusstichting neem ik deel aan de het expertiseteam. Naast directeur onderwijs ben ik ook coach van de startende directeuren. Mijn grote passie is groei van kleine en grote mensen stimuleren. Daar komt ook mijn liefde voor onderwijs vandaan. Voor mij is een school een leergemeenschap, een mini-maatschappij. En een school dan zo vormgeven dat kinderen met veel plezier naar school gaan, ongemerkt heel veel leren en hun talenten en zichzelf kunnen leren kennen. Daar over nadenken en kijken hoe we dat met de huidige uitdagingen kunnen ombouwen tot kansen vind ik een rol voor het expertiseteam en daar draag ik graag aan bij.
Mijn ervaring die ik meebreng is het werken in scholen met grootstedelijke problematiek en het vormgeven van en werken binnen het speciaal basisonderwijs. “
Kirsten Lems, strategisch beleidsmedewerker bij De Haagse Scholen
“Vooropgesteld geloof ik erin dat het onderwijs een nieuw verhaal nodig heeft over de maatschappelijke opdracht en de waarde van het onderwijs. Voor mij gaat dat verhaal over brede ontwikkeling, leren met hoofd, hart èn handen, alsook over leren samenleven, samenwerken en elkaar versterken. Daarnaast is er de urgentie van de personele tekorten in het onderwijs (en breder natuurlijk). Het klassieke onderwijsmodel van één leerkracht voor één klas, is niet langer houdbaar (in ieder geval niet overal) door lerarentekorten. En juist daar ligt een kans.
Als we visie op onderwijs en urgentie van lerarentekorten samen laten komen, blijken er hele mooie en goede alternatieven te zijn voor het klassieke model. Het vraagt ons om anders te durven kijken naar zowel wat kinderen nodig hebben om tot bloei te kunnen komen alsook naar menselijk kapitaal binnen de scholen en om de scholen heen.
Ik ben onderdeel van het expertiseteam om mijn bijdrage te leveren aan het transformeren van het onderwijs. In het expertiseteam delen we kennis, werken we samen en agenderen we dat wat nodig is om verder te komen in de onderwijstransitie. Binnen de transitiearena wordt in co-creatie een nieuwe richting voor het onderwijs uitgedacht en uitgewerkt. Van daaruit bouwen we verder. “
Marlies van Dorp, programmamanager Toekomstgericht Onderwijs Den Haag
“Het project toekomstbestendig onderwijs Den Haag is onderdeel van het Noodplan personeelstekort G5. Als projectleider ben ik overtuigd van het feit dat we met elkaar vanuit een positieve insteek veel kunnen bereiken. Daarom heb ik alle betrokken schoolbesturen benaderd en zijn we tot de samenstelling van het expertiseteam gekomen.
We spreken elkaar over toekomstbestendig onderwijs, en dat is veel meer dan het oplossen van het lerarentekort. We weten dat we de komende jaren minder leerkrachten hebben, dus werken we aan goed onderwijs met minder leerkrachten. Er zijn zoveel (potentieel) goede onderwijsprofessionals die we op verschillende manieren kunnen inzetten.
Daarbij hebben we ook de spanningen in het systeem in kaart gebracht. Als we nu vanuit urgentie het onderwijs moeten veranderen, waar willen we dan nog meer kansen pakken? Wat hebben leerlingen nodig en welke aanpassingen kunnen wij dan doen? Binnen het expertiseteam hebben we elkaar leren kennen, wisselen we successen uit en delen we initiatieven die we kunnen verbeteren of meenemen naar andere werkplekken. Bovenbestuurlijke samenwerking is noodzakelijk maar vooral erg inspirerend. Zo leren we steeds beter alle leerlingen toekomstgericht onderwijs te bieden, we zijn pas net begonnen! “
Nynke Hoekstra, programmamanager Noodplan G5 Den Haag
“Op dit moment hebben we te maken met grote tekorten en zien we de komende jaren de arbeidsmarktkrapte verder toenemen. Ik ben ervan overtuigd dat het onderwijsmodel welke we nu als basis hanteren (1 leerkracht voor 1 klas) op de lange termijn niet meer houdbaar is. Nu al ervaren we binnen de stad Den Haag dat het elk jaar weer een uitdaging is, om de formatie rond te krijgen. Laten we met elkaar kijken naar de mogelijkheden die de arbeidsmarktkrapte met zich meebrengt, in plaats van het blijven focussen op de problemen.
Vanuit het Noodplan G5 hebben we het project Toekomstbestendig Onderwijs opgericht. Als programmamanager (met standplaats Lucas Onderwijs) zet ik me op dagelijkse basis in om in gezamenlijkheid het tekortvraagstuk aan te pakken. Op dit moment neem ik vanuit die rol deel in het expertiseteam.”