Hoe zorgen we dat ieder kind in Laak de kans krijgt om tot bloei te komen? Deze vraag stond centraal tijdens de Lunch & Learn op 22 mei, waar professionals vanuit onderwijs, jeugdhulp, welzijn, opleidingen en de gemeente samenkwamen om met elkaar te zoeken naar antwoorden. De bijeenkomst, onderdeel van Wijkaanpak Laak, bleek een inspirerende middag vol energie en concrete ideeën voor een samenhangende aanpak die kinderen en gezinnen in de wijk echt verder kan helpen.
Van schaduw naar bloei
Stadsdeeldirecteur Firyal Hogervorst opende de bijeenkomst met een krachtige boodschap: “Zoals planten in een tuin niet allemaal gelijke omstandigheden hebben, groeien ook veel kinderen in Laak op in de schaduw.” De cijfers onderstrepen deze uitspraak: 38% van de peuters in Laak loopt risico op onderwijsachterstanden, tegenover 26% in de rest van Den Haag.
Toch is Laak ook een stadsdeel vol energie, potentie en doorzettingskracht. Firyal: “Achter elk getal zit een kind met dromen en talent. Die mogen we niet verloren laten gaan.” Daarom zet Laak in op een samenhangend programma waarin wordt gewerkt aan het doorbreken van de armoedecyclus, het verminderen van onderwijsachterstanden en het versterken van brede ontwikkelkansen.
Een wijk die werkt
De Lunch & Learn bood ruimte voor gesprekken tussen onderwijsprofessionals, jeugdwerkers, welzijnsorganisaties, opleidingen en gemeentemedewerkers. Zij deelden verhalen en ervaringen met elkaar en dat was het startpunt voor een gezamenlijke zoektocht naar ‘werkzame ingrediënten’.
“Deze aanpak is er niet om nog meer op het bord van scholen te leggen, maar juist om elkaar te versterken,” verduidelijkt Firyal. “Niet als losse initiatieven, maar als een samenhangende beweging waarin onderwijs, jeugdwerk en zorg samen optrekken.”
Zes ingrediënten voor een goede toekomst
Uit de gesprekken tussen de deelnemers kwamen zes werkzame ingrediënten naar voren die de basis vormen voor een kansrijke toekomst van kinderen in Laak:
- Relatiegericht en gelijkwaardig contact
Echt contact maken is enorm belangrijk. Het écht zien van kinderen en hun ouders, is volgens deelnemers de sleutel tot duurzame verandering. Ook is het belangrijk om te kijken wat er achter bepaald gedrag zit. “Authentiek contact, zodat de ander zich echt gezien voelt,” klonk het tijdens de bijeenkomst. - Toegankelijkheid en nabijheid
De behoefte aan een centrale, laagdrempelige plek om elkaar te ontmoeten werd meermaals genoemd. Denk aan een ‘buurtnest’ of ‘dorpsplein’ waar gezinnen zich welkom voelen en op een laagdrempelige manier ondersteuning kunnen vinden. - Samenwerking en netwerk
Deelnemers gaven aan dat er al veel gebeurt in de wijk, maar dat initiatieven te weinig op elkaar aansluiten. Er is behoefte aan overzicht, verbinding en structurele samenwerking: “Soms weten we niet van elkaar dat we aan hetzelfde werken.” - Gezins- en kindgerichte ondersteuning
Aansluiten bij de behoefte van het hele gezin en de achtergrond van ouders en kinderen meenemen. “Kansen geven, en vooral ook gunnen,” zoals een deelnemer het treffend formuleerde. Leerkrachten en andere betrokkenen kunnen fungeren als rolmodel. - Preventie en preventief handelen
Door al vanaf de zwangerschap mogelijke problemen te signaleren en daarop te handelen, kunnen escalaties worden voorkomen. Dat vraagt om duidelijke afspraken, korte lijnen én professionals die zich verantwoordelijk voelen. - Structurele investering in basis en toekomst
Structureel investeren in kinderwerk, dagarrangementen voor elk kind en basisvoorzieningen. “Langdurige betrokkenheid houden, niet te snel loslaten,” aldus een deelnemer. Ook aandacht voor de beeldvorming over Laak is belangrijk.
Onderwijs als ‘hefboom’
Centraal in de aanpak staat de rol van onderwijs. “Onderwijs is onze krachtige hefboom. Daarmee kunnen we de vicieuze cirkel van armoede doorbreken,” aldus Firyal. De focus ligt op het voorkomen en inhalen van onderwijsachterstanden, het stimuleren van talentontwikkeling en het vergroten van toekomstperspectief.
Voorgestelde maatregelen zijn onder andere het verlengen van de pilot voor gratis voorschoolse educatie, het versterken van samenwerking tussen jeugdwerk en onderwijs en het opzetten van een meerjarig programma voor brede kindontwikkeling.
Een interessant idee dat tijdens de bijeenkomst werd geopperd is de oprichting van een kinderraad in Laak. Zo krijgen kinderen ook de kans om actief mee te denken over hun wijk en hun toekomst. Firyal: “We willen kinderen verbinden aan rolmodellen, aan mooie plekken en ervaringen die hun wereld vergroten. Zo bouwen we samen aan betrokkenheid, zelfvertrouwen en zicht op mogelijkheden.”
Laak 2035: een veerkrachtige wijk
De deelnemers kijken vooruit naar 2035, wanneer Laak een veerkrachtige wijk moet zijn waarin kinderen opgroeien in een veilige en kansrijke omgeving. Onderwijs, kinderopvang, welzijnswerk, jeugdhulp, opleidingen, buurtinitiatieven en het stadsdeel vormen dan samen een krachtige gemeenschap.
“Wat we nu in gang zetten, moet op termijn leiden tot een nieuwe werkelijkheid: een Laak waarin het niet uitmaakt waar je wieg stond, maar waar je naartoe kunt groeien,” vat Firyal de ambitie samen.
De positieve energie tijdens de bijeenkomst was voelbaar en de deelnemers kijken uit naar het vervolg in september.
Meer weten?
De gesprekken in Laak laten zien wat er mogelijk is als professionals in de wijk samen optrekken. Het roept misschien wel vragen op als: Zou dit ook iets zijn voor onze school? Past dit in onze wijk? Neem contact op met Marjan Visser of Lotte de Goeij van Wijkaanpak Laak om verder te praten over wat er nodig is om samen het verschil te maken in een wijk.