Beste subscriber,

Samen voor de Haagse Klas is het programma voor en door het Haagse basisonderwijs: Noodplan G5 en het Zij-instroomtraject G5.
Graag vertellen we je waar wij mee bezig zijn.
Nynke Hoekstra
Interim Programmamanager
Noodplan G5
(penvoerder)
Maarten van Gelderen
Programmamanager Zij-instroom G5

Noodplan

Eindevaluatie convenanten

Het lerarentekort is een landelijk probleem, vooral acuut in de G5 steden (Almere, Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam). Daarom hebben deze steden in 2020 noodplannen opgesteld en convenanten afgesloten met schoolbesturen, gemeenten en lerarenopleidingen om het tekort aan te pakken.

De convenanten richten zich op 4 pijlers:
1. Nieuwe instroom van leraren, o.a. via zij-instroom en aantrekken van pabo-studenten.
2. Anders organiseren van onderwijs, o.a. via inzet van vakleerkrachten.
3. Anders opleiden van leraren, o.a. via maatwerkopleidingen.
4. Behoud van personeel, o.a. via werkdrukvermindering en loopbaanperspectief.

De maatregelen uit de convenanten zijn sinds 1 september 2020 in uitvoering en lopen
door tot 31 augustus 2024. Op verzoek van OCW is de uitvoering gemonitord en
geëvalueerd door ECBO en SEO Economisch Onderzoek.

Enkele bevindingen:
  • De steden verschillen in hoe ze de uitvoering aansturen - sommigen kiezen voor een gecentraliseerde aanpak, anderen voor decentraal. Ook de samenwerking en solidariteit tussen schoolbesturen varieert.
  • De maatregelen lijken positieve effecten te hebben, vooral op de zij-instroom. Maar het lerarentekort is nog steeds niet opgelost. Het is een complex probleem zonder simpele oplossing.
  • Belangrijke aanbevelingen zijn: versterk de samenwerking en solidariteit tussen besturen, zet in op een samenhangend pakket aan maatregelen, en zorg voor flexibiliteit in de uitvoering met duidelijke doelen en monitoring.

In het kort: de G5 steden pakken het lerarentekort gecoördineerd aan, met positieve resultaten, maar het blijft een hardnekkig probleem dat extra inzet vereist.

De volledige evaluatie kun je hier downloaden.

Inzet van andere professionals voor de aanpak van het lerarentekort


De regeling Andere dag- en weekindeling G5 is een maatregel ter bestrijding van het lerarentekort in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Almere (de G5). Met de regeling mag in de schooljaren 2020/2021 tot en met 2023/2024 een deel van de onderwijstijd worden ingevuld door professionals uit andere sectoren dan het onderwijs (= externe professionals), met activiteiten (vooral) gericht op creatieve, sociale, technische of digitale vaardigheden. Ook wordt de regeling ingezet om het onderwijs anders te organiseren, waarbij andere professionals uit het onderwijs (niet zijnde bevoegde leerkrachten) worden ingezet in de klas om het lerarentekort op te vangen, zoals onderwijsassistenten of leraarondersteuners of andere onderwijsfuncties (= andere professionals met een onderwijsfunctie).

Onlangs verscheen de eindrapportage van het monitor- en evaluatieonderzoek naar deze regeling. Een korte samenvatting van de conclusie:

"Schoolleiders en onderwijsgevend personeel ervaren meestal positieve gevolgen
voor de continuïteit van het onderwijs en het verminderen van het personeelstekort
door de inzet van andere professionals. De impact op de onderwijskwaliteit
kan positief zijn, mits de andere professional de juiste vaardigheden bezit. De inzet
van externe professionals uit andere sectoren wordt veelal positiever ervaren dan
de inzet van andere professionals met een onderwijsfunctie."

Het volledige rapport kun je hier downloaden.

Andersom Den Haag

Nieuw: pedagogisch/didactisch scholingstraject voor vakprofessionals in Den Haag
Haagse schoolbesturen en schoolleiders maken al intensief gebruik van het rijke aanbod van externe lesprogramma’s in Den Haag. Zo worden vakprofessionals betrokken voor Kunstzinnige Vorming en wordt projectonderwijs verrijkt door samenwerking met themaorganisaties in de stad.

Ook in de laatste evaluatie van de beleidsregel Andere Dag- en Weekindeling geven schoolleiders echter aan dat de samenwerking met vakprofessionals alleen van meerwaarde is als die laatste beschikt over gedegen pedagogische en didactische vaardigheden. Om vakprofessionals daarin te voorzien, start met ingang van schooljaar 2024/2025 een gezamenlijk scholingstraject van De Haagse Hogeschool en Hogeschool Inholland. Deelnemers werken binnen dit traject in 20 weken (3 ECTS) aan hun:
-     pedagogisch handelen
-     didactisch handelen
-     vakinhoudelijke en professionele identiteit.

De verwachting is dat door een gedeelde pedagogische en didactische basis, met ruimte voor ieders vakgebied en professionele benadering, onderlinge communicatie en structurele samenwerking (nog) beter tot ontwikkeling komt. Andersom Den Haag, het platform van de Haagse schoolbesturen om structurele samenwerking met vakprofessionals te stimuleren, is onlangs gestart met de werving. Wil jij potentiële deelnemers attenderen op het traject? Kijk dan hier voor meer informatie of neem contact op met Juul van der Meer (juul@andersomdenhaag.nl)

Ontmoeten, inspireren en kennis delen tijdens aanbiedersbijeenkomst
Op maandag 17 juni kwamen zo’n 35 aanbieders van Andersom Den Haag in het sfeervolle Bleyenberg bijeen om elkaar te leren kennen, kennis en ervaringen uit te wisselen en verbindingen te leggen.

Met elkaar spraken wij over:
• Ontwikkelingen in het Haagse onderwijs
• Toegevoegde waarde van vakprofessionals in het basisonderwijs
• Ervaringen van vakprofessionals
• Belang van pedagogisch-didactische vaardigheden
• Toekomstgericht samenwerken in het onderwijs

Het projectteam bedankt alle aanwezigen voor de betrokkenheid en actieve inzet. Fijn om de goede energie te ervaren tijdens de afsluitende borrel.

Bekijk op deze pagina de presentatie en lees hier meer over de aanbiedersbijeenkomst van Andersom Den Haag.

Haagse ambtenaren in de klas

In de strijd tegen het lerarentekort ondersteunen ambtenaren van het stadhuis sinds dit schooljaar leerkrachten in het primair onderwijs bij hun werkzaamheden. Het experiment is zó'n succes, dat de gemeente het volgend jaar uitbreidt.

"Het onderwijs heeft hard mensen nodig en we willen de mensen die er al zijn in het onderwijs behouden," zegt beleidsadviseur en medebedenker Ester Hendriksen. "Door een extra handje erbij is er meer ruimte voor individuele begeleiding. Vier uur per week krijgen de ambtenaren vanuit de gemeente de ruimte om een bevoegd leerkracht te ondersteunen. We noemen het project bewust 'Ambtenaren in de klas' en niet 'Ambtenaren voor de klas'. Zij nemen niet de rol van de leerkracht over. "

De hulp van ambtenaren is voor scholen meer dan welkom. Directeur Nina Schmitz van Nutsschool Woonstede vindt het mooi dat scholen en de gemeente de krachten bundelen. "Samen staan we sterker. Door 'Ambtenaren in de klas' kunnen we het werkplezier van leerkrachten vergroten en de werklast verminderen."

Voor het komende schooljaar zijn er voor twaalf deelnemende scholen 24 plekken beschikbaar. Gezien de grote belangstelling van ambtenaren verwacht Ester Hendriksen dat deze plekken moeiteloos worden ingevuld.

Lees hier het artikel 'Er blijft meer tijd over om les te geven' in Den Haag Centraal

Stuur de nieuwsbrief door

We houden niet alleen jou, maar ook graag je collega's op de hoogte van de ontwikkelingen rond het Noodplan G5 en Zijinstroom G5. Voel je daarom vrij deze nieuwsbrief door te sturen. Aanmelden kan via de link onderaan deze nieuwsbrief.

Fijne vakantie!

De vakantieperiode is in zicht. Wij wensen je veel succes met de afronding van je werkzaamheden en hopen dat je kunt genieten van een mooie zomerperiode. Graag tot in het nieuwe schooljaar!
Dank voor je aandacht!
Team Samen voor de Haagse Klas